Κατάθλιψη

Κατάθλιψη - Πέτρος Βαβουράκης M.Sc. – Συμβουλευτικός Ψυχολόγος ΨυχοθεραπευτήςΗ Κατάθλιψη είναι ίσως η πιο κοινή και σοβαρή διαταραχή της ψυχικής υγείας ενός ανθρώπου, η οποία επηρεάζει αρνητικά το πως αισθάνεται για τον ίδιο του τον εαυτό, το πώς σκέφτεται και το πώς φέρεται. Ένας στους τέσσερις ανθρώπους θα βιώσει κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή του. Ευτυχώς η κατάθλιψη θεραπεύεται.

Επειδή η κατάθλιψη προκαλεί συνεχόμενα μελαγχολικά και άσχημα συναισθήματα, με τον καιρό χάνουμε την ενέργεια μας καθώς και την όρεξη να κάνουμε πράγματα που κάποτε μας ευχαριστούσαν.  Νιώθουμε αδύναμοι και αβοήθητοι. Αν μείνουμε καιρό χωρίς θεραπεία δύναται να οδηγηθούμε  σε άσχημα μονοπάτια.  Αν κάποιος έχει μερικά από τα παρακάτω συμπτώματα για εβδομάδες (πάνω από δύο) πιθανόν να υποφέρει από κατάθλιψη.

  • Χάσιμο ενδιαφέροντος για μέχρι πρότινος ευχάριστες ενασχολήσεις.
  • Αλλαγές στην όρεξη για φαγητό
  • Αλλαγές στην όρεξη γα έρωτα
  • Προβλήματα με τον ύπνο, (είτε κοιμάται πολύ, είτε λίγο)
  • Συχνό άσχημο συναίσθημα, συναίσθημα λυπημένο ή μελαγχολικό.
  • Συχνή αίσθηση βαρεμάρας, νωθρότητας ή ενοχικών σκέψεων
  • Δυσκολία στην αυτοσυγκέντρωση ή στη λήψη αποφάσεων
  • Τάση για αναβολή

Αν και η κατάθλιψη έχει συνήθως ψυχολογικά αίτια, οργανικές καταστάσεις, όπως προβλήματα του θυρεοειδούς αδένα, όγκος στον εγκέφαλο, αβιταμίνωση κ.α. μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα που μοιάζουν με της κατάθλιψης.

Η κατάθλιψη διαφέρει από την θλίψη και το πένθος

Η διαδικασία της βαθιάς θλίψης και του πένθους είναι φυσιολογικές αντιδράσεις του οργανισμού στις ανάλογες καταστάσεις.  Στο πένθος, ο πόνος μας έρχεται σε κύματα και καθώς περνάει ο καιρός τα κύματα γίνονται πιο ήπια. Στην κατάθλιψη ο πόνος είναι μόνιμος και δε μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Στο πένθος δε χάνουμε την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση μας, στην κατάθλιψη αυτά τα δύο συρρικνώνονται.

Πως Αντιμετωπίζεται

Η κατάθλιψη αντιμετωπίζεται ευκολότερα από όλες τις άλλες ψυχολογικές διαταραχές. Το 80-90% των ανθρώπων που απευθύνεται σε ψυχολόγο έχουν καλό  αποτέλεσμα. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι απαραίτητη  η φαρμακευτική αγωγή από ψυχίατρο.  Η Γνωσιακή ψυχοθεραπεία φαίνεται να έχει τα καλύτερα θεραπευτικά αποτελέσματα. Σε σχετική αναλογία, με την ένταση της κατάθλιψης και το διάστημα που υποφέρει κάποιος, είναι συνήθως και ο χρόνος αντιμετώπισης της.

Τι πρέπει να κάνω για να αρχίσω να την αντιμετωπίζω από μόνος μου;

Μελέτες συνιστούν ότι τα παρακάτω βοηθούν στον κατευνασμό των αρνητικών συμπτωμάτων.

  • Αερόβια σωματική άσκηση 30 λεπτά κ πάνω χ4 φορές την εβδομάδα
  • Άμεση και απόλυτη τακτοποίηση του χώρου διαβίωσης.
  • 7-8 ώρες καθημερινού αδιάκοπτου Ύπνου
  • Υγιεινή διατροφή και αποφυγή αλκοόλ
  • Χόμπι
  • Σοκολάτα (ιδιαίτερα η μαύρη. 50g ημερησίως), μπανάνες, κάσιους, αμύγδαλα (παραγωγή τρυπτοφάνης)
  • Σεξ, (παράγει άπλετη ενδορφίνη)
  • Να μοιραστώ αυτό που νιώθω με κοντινούς μου